Om klienten är missnöjd med den tjänst advokaten eller advokatfirman har tillhandahållit, ska klienten kontakta advokaten eller advokatfirman för att diskutera frågan i syfte att försöka uppnå en lösning i samförstånd. Om det inte är möjligt att nå en lösning i samförstånd kan klienten få saken prövad inom ramen för Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd, som ska pröva tvister mellan konsument och advokat eller advokatbyrå angående tjänst som advokaten eller advokatbyrån har tillhandahållit konsumenten.
Med konsument avses i detta sammanhang fysisk person, som agerar för ändamål som faller utanför närings- eller yrkesverksamheten.
Konsumenttvistnämnden har följande kontaktuppgifter
Postadress: Konsumenttvistnämnden, box 27321, 102 54 Stockholm
Telefon: 08-459 03 00
E-post: konsumenttvistnamnden@advokatsamfundet.se
Webbadress: www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden